Primària
L’Educació Primària és una etapa que té com a finalitat proporcionar a l’alumnat un entorn d’aprenentatge que li permeti iniciar-se en l’adquisició de: competències, hàbits, valors i coneixements tot vetllant per la seva educació integral.
A Salesians Sabadell treballem per desenvolupar cadascuna de les competències aprofundint en aquells aspectes que considerem bàsics per l’aprenentatge a partir de:
- La competència comunicativa en les tres llengües (català, castellà i anglès). la lectura i la comprensió lectora, la capacitat creativa d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit.
- La competència artística en tots els seus àmbits: musical, visual i plàstica i corporal.
- L’àmbit matemàtic, com a instrument per treballar el raonament i la seva aplicació en la vida quotidiana.
- L’àmbit social i natural per conèixer i respectar els valors de món en el que vivim a partir de l’observació, investigació i experimentació.
Treballem per projectes, metodologies actives on l’alumne és el protagonista del seu procés d’aprenentatge fent ús de les noves tecnologies i el treball cooperatiu. Oferim classes de docència compartida en les àrees de llengua, matemàtiques i projectes. També disposem d’una auxiliar de conversa nativa per l’àrea de llengua anglesa.
Finalitats
- La competència comunicativa en les tres llengües (català, castellà i anglès). la lectura i la comprensió lectora, la capacitat creativa d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit.
- La competència artística en tots els seus àmbits: musical, visual i plàstica i corporal.
- L’àmbit matemàtic, com a instrument per treballar el raonament i la seva aplicació en la vida quotidiana.
L’àmbit social i natural per conèixer i respectar els valors de món en el que vivim a partir de l’observació, la investigació i l’experimentació.
Proposta Pedagògica
- A l’escola les relacions són claus. Conèixer la història de cada nen o nena és fonamental per aprendre. L’etapa és una xarxa de relacions: les que establim amb ells, però també les que fem amb les famílies i la que formem la comunitat de mestres.
- Ambient familiar i emocionalment saludable,
- Acompanyament personal mirant el que cada ú es capaç de fer
- Acció tutorial i pastoral feta de manera transversal i integrada
Els ensenyaments a la Primària es van fent cada vegada més formals, sense que això vulgui dir que siguin menys significatius.
- Els nens i nenes aprenen a partir de les seves experiències educatives anteriors, situats pels mestres en la seva Zona de Desenvolupament Proper per fer-los progressar en el seu aprenentatge de manera que sigui significatiu.
- Se’ls proposen experiències potents d’aprenentatge fent, pensant sobre el que fan i, sobretot, comunicant-ho i compartint-ho. Acollim la seva curiositat, els acompanyem en les descobertes i els guiem en la seva comprensió.
Per fer possible aquest procés, l’escola se situa dins un marc teòric ampli sobre les intel·ligències múltiples (emocional, musical, lògico-matemàtica, intrapersonal, cinètica, lingüística,…), i posa èmfasi en les capacitats específicament cognitives, el desenvolupament de les quals compet a l’escola: (anàlisi, síntesi, classificació i organització, relació i comparació, crítica, abstracció, extracció de conclusions, investigació, i metacognició). A l’etapa d’Educació Primària, posem una cura especial en ajudar-los a desplegar les seves inquietuds motrius, creatives, comunicatives i emocionals.
- El treball en competències, a més de ser una línia pedagògica impulsada des del Departament d’Ensenyament, és una línia que l’escola ha agafat com a pròpia, iniciant-se l’any 2006 amb un assessorament extern.
El treball per competències implica una selecció de continguts de cada matèria segons la seva funcionalitat i l’elaboració d’activitats que es centrin en un context i que creïn un problema que per ser solucionat demani posar en marxa conceptes de diferents àmbits d’aprenentatge.
Opcions metodològiques
- Criteris organitzatius.
- Priorització de les matèries instrumentals com a base dels altres aprenentatges.
- Diversitat de criteris de distribució de l’alumnat i d’agrupaments en funció del diferents estratègies metodològiques. Es prioritzen els agrupaments heterogenis de l’alumnat i s’amplien al màxim el nombre de sessions amb més d’un mestre a l’aula.
- El desplegament curricular de totes les àrees està recollit en les nostres programacions verticals. El professorat dissenya a partir de la combinació de tres elements:
- la creació de recursos propis,
- l’ús d’altres recursos publicats o compartits amb la xarxa educativa i
- el projecte de l’editorial Edebé que contribueix a assegurar la seqüenciació dels continguts. El professor decideix quin és l’ús metodològic que fa de les possibilitats que li dóna el llibre en cada moment.
- Aproximació metodològica plural i diversificada
Lluny de vincular-nos a una única metodologia concreta, optem per un plantejament sincrètic que aprofiti les virtuts de cada escola pedagògica cosa que ens permet adaptar-nos a l’alumne i a les diverses situacions d’aprenentatge. Aquestes possibilitats metodològiques estan al servei de la proposta d’aprenentatge que es vulgui fer.
El professor és un professor estratègic que busca en cada moment els mitjans més adients per promoure els aprenentatges.
Algunes d’aquestes metodologies que, en major o menor mesura, formen part del nostre fer pedagògic són…
- Treball en equips cooperatius i en altres agrupacions d’alumnes, i Treball Individual
- Modelatge, Pràctica Guiada i Pràctica Autònoma
- Treball per Projectes
- Càpsules magistrals i Diàleg de classe
- Treball de Camp
- Gamificació
- Seqüències de Recerca
Activitats Complementàries
Les activitats complementàries representen cinc hores setmanals més de classe a les etapes d’Educació Infantil i Primària on es treballen aspectes addicionals al currículum. Pel que fa a l’Educació Primària, serveixen per enriquir: